Mat och Bak

Mat och Bak

lördag 25 juli 2020

Två typer av personer....

....två olika typer av personer finns det som älska musik, dom som lyssnar på texten och tar åt sig av budskapet eller så finns det dom som bara lyssna på själva musiken. 
Fast där rättar jag mig själv faktiskt...finns tre typer för det finns dom som kan göra båda. Mer sällsynta men dom finns, kom på en som gör det så =) 


Jag är den typen som lyssnar på texten och alltid sjunger med (än hur döva mina grannar må bli)....musik betyder mycket för mig, den kan dra upp mig från hålet så jag måste ha musik när jag blir nere. På något sätt att sjunga om hur man känner dra ur en all de negativa så mår man bra igen...ja...i alla fall mig =) Påstår inte de hjälper för alla men vet många tar till musiken när man är ledsen, arg, rädd eller vad man än är....man ser direkt hur jag mår på vilken typ av musik jag har. 


Tar jag till lite hårdare som "Five Finger Death Punch" som är en av mina favvisar ja men då är jag antingen jävligt förbannad och behöver få ur mig det eller att jag måste få upp adrenalinet lite för att ta mod till mig, man ska göra nått som inte helt känns ok. Men kommer countryn in då är jag mer glad, lite soft, fantiserande...bara glad helt enkelt. Så kommer mina godingar in nu..."Stiftelsen" "Drängarna" ....så kan jag inte sitta still, glad, energisk, full med energi och sjunger självklart med så skulle nån va i närheten skulle dom bli döv =) 


Jag vet de finns många där ute som inte hör texten utan bara sjunger med för den är bra, men lyssna.....hör vad dom sjunger, ibland kommer det verkligen direkt in i hjärtat å sjunger om PRECIS det man känner. Länkar jag en låt på Facebook till exempel så är det för jag känner precis det där...för en eller flera personer.....det är en liten "poke poke!.....dock dom jag vill rikta det till tar aldrig åt sig utan då äre nån annan stackars jävel som ta åt sig ..hahahaha...sorry ska inte skratta men det är så typiskt. Vist jag kan skriva namnet på den personen jag riktar den åt men.....då blir jag för feg, för snäll...va man nu än kallar det =) 

Men som "Stiftelsen"....den här låten får mig verkligen att tänka på en person.....

Vart jag än går....

Lägg din hand mot min kind och visa mig vägen
Kommer du ihåg den?
Det känns så skönt och komma hem
För när du ser mig, blir du lycklig
Om du känner dig ensam, öppna dig då
Dela med dig av känslan, jag kan nog förstå
Om ditt hjärta slår, kommer jag vara med dig vännen vart du än går
Om ditt hjärta slår, kommer jag känna av din själ vart jag än går
Vart jag än går, vart du än går
Du vilar här på mitt bröst
För mig är du livet, men jag tar dig för givet
Förlåt jag kan vara dum
När du i disträheten tätnar
Men jag hör dig
Om ditt hjärta slår, kommer jag vara med dig vännen vart du än går
Om ditt hjärta slår, kommer jag känna av din själ vart jag än går
Spela vår låt nu, ta mig med storm
Kan vi inte dansa som förr, hela natten lång
Bli nu ett med mig

Den är riktad till någon, vem säger jag inte men det är en speciell person =) 
Som denna låt.....riktad mot en person, som jag är dock jävligt sugen att skriva VEM jag mena....

Svag - Victor Leksell

Visa dem hur stark du är
Låt dem aldrig se dig fälla tårar
Det är så jag växte upp
Var bara en man och ta det
Allting är okej om någon frågar
Det är så det vart för mig
Och jag kan lyfta flera tusen kilo
Och jag kan ta mig över hav och land
Kan göra nästan allt de ber om
Men jag kan inte va i samma rum som dig
Utan att jag tappar andan
Och varje gång du ser på mig
Känns som att mitt hjärta stannar
Försöker spela svår och stå emot
Men du river mina murar
Jag vet inte vad du gör
Men allting som du gör, det gör mig svag
Våga släppa taget nu
Sluta vara rädd för att bli sårad
Det är så det måste va
Det är väl bara så det är
Kan ändå inte fatta det
För jag kan göra nästan allt de ber om
Men jag kan inte va i samma rum som dig
Utan att jag tappar andan
Och varje gång du ser på mig
Känns som att mitt hjärta stannar
Försöker spela svår och stå emot
Men du river mina murar
Jag vet inte vad du gör
Men allting som du gör, det gör mig svag
Aldrig våga visa mig svag
Men med dig blir det en annan sak
Med dig finns inget annat val
Med dig så vill jag vara svag
Nu vill jag bara vara i samma rum som dig
Och jag vågar tappa andan
Och varje gång du ser på mig
Vill jag ba att tiden stannar
Men jag kan inte vara i samma rum som dig
Utan att jag tappar andan
Och varje gång du ser på mig
Känns som att mitt hjärta stannar
Försöker spela svår och stå emot
Men du river mina murar
Jag vet inte vad du gör
Men allting som du gör det gör mig svag
Vist fel person kan ta åt sig men tar man åt sig åt en men tar man åt sig kanske de finns en anledning?

Något jag sällan gör är lyssna på långsamma, sorgsna låtar för det får mig bara nere...jag behöver lite med tempo. Det tog mig flera år att kunna lyssna på lugna, harmoniska jul låtar...jag som ÄLSKAR julen men kom en lugn låt på så sjönk jag som en sten så jag gatt ha med fart på. Men nu kan jag faktiskt lyssna på dom å uppskatta budskapet....
Något jag märkt är att jag lyssnar nästan aldrig på musik sjungen av en kvinna ?!?!?! 
Jag ha väldigt få låtar på spotify som är just kvinnor, är det kvinnor är det just en speciell Artist jag följer...nån som jag kan relatera lite till. 

Men än vilken typ av musik det är, än vilket språk, än vilket kön, än vilken kategori så finns det alltid musik som läker en....bara lyssna på texten......

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar