Mat och Bak

Mat och Bak

torsdag 9 juli 2020

Junsele Djurpark

Som en tidig födelsedagspresent till Leo så vart det Junsele Djurpark, få en upplevelse då han ändå ska ha kalas hos sin pappa Pelle på lördag så kände jag att två kalas va bara bortkastat....bättre att få en upplevelse då . Så det vart Junsele, riktigt kul hade vi och hade himla tur med vädret. Va lite grått och kallt på morgonen men solen kom fram och gjorde de riktigt varmt å skönt....


Vi kom en bra tid, inte så mycket kö så det va bara att betala och gå in....kan säga strömmen kom vid 12...då vällde de in folk =) 


Ankor i dammen, glömde att fråga om man fick mata dom...såg de va andra som gjorde det =) Jag bruka ha som vana att fråga INNAN man mata djuren =) Såg dock sedan att dom hade tagit bort allt med att  mata djuren på grund av Corona....


En ensam känguru..han såg så ensam ut, kan hända dom andra va i något hus...känns konstigt om han ska va helt ensam där =( 


Morgon som sagt, mulet....men solen den kom lagomt till man skulle bestiga backen..hahaha...passande =) 






Så himla söta surikater, lättskrämda men gud så gulliga...Leo tyckte vi skulle ta hem en men jag va inte lika överförtjust i den iden =) 


Ringsvans, trivdes bra där uppe på mathuset eller va man nu kan kalla det ....tänker på Madagaskar när jag se dom, kungen =P 



Leo va lite småtjurig från början men börja mjukna upp när han börja på se alla djuren, tro herrn ta 5 timmar att vakna. Det är som folk innan man få morgonkaffet, man ska inte prata med dom...Leo är lika dan....prata inte med mig fråns de gått 5 timmar tack!!! =) 




Suprise bild på Gunhild =P 


Några söta ponnys va på barn avdelningen, synd man inte fick klappa djuren...jag vill klappa juuuuuh, skulle bli djurskötare på zoo så man fick gå runt å klappa alla =) 


Snyggingen som dök upp, dock ville jag int va för när dom spottas dom jävlarna...än om dom ä söt =) 



Stora fina jakar men dom försvann in i byggnaden så man va glad man hann se dom någon sekund =) 


Leo stal min kamera och jag kan tusan inte göra normala miner ......*host*


I rest my case!!!!



Marsvinen hade det så  sött, flera små hus så det vart som en hel by <3 Dock va alla som gömda men jag hann se denna lilla sötnosen...


Rida rida ranka hästen heter....."jag är inte gratis, sätt i mig 10kr" =) 




Kalle kanin saknade ett öra =( Stackaren, va som hänt där vette tusan men han va den enda som kom fram...resten låg gömda....



Lilla hönan va lite trött, börja först fundera om den va på väg å slänga in handduken för gott eller vad men jag ha en känsla den va bara trött för den tittade på en i alla fall....


Hönor för mig är...vanliga hönor...inte detta, lurv tussar till hönor..hahahaah....men den va söt =) 





GISAAAAAAR.....de va en liten större gris som hindrade alla andra grisar från att gå in..hahahahah....han vägra flytta sig =) Dom är så suger go dom här, men idag va de tydligen steka sig i solen dag =) 



Inte bara svart gris, hade en vit liten sak som värmde sig i solväggen =) 




Lodjuren är så himla fina att se på, och ena av katterna pratade som bara den och vi svarade givetvis. Den vart less oss och bara gick..hahaha... 




Dvärggetter, dom va de full fräs på...busade med varandra och tiggde gräs från vi på andra sidan =) Leo matade den stora vit, han tyckte han va lite hemsk...lite stor..hahahah.....


Hittade åt en älg långt där inne i skogen, så glad för zoomen jag ha för de va knappt man såg dom. Synd inte dom va närmre å stod upp så Leo kunde få se storleken, men Älgfarmen finns juh...fundera på att fara dit =) 


Varför får jag en känsla av björnen Baloo =) Såg så himla skönt ut, han rörde inte en min men hans öron for runt runt  å slyssnade på allt som sades och gjordes....


Andra björnen va lite slapp slö likgiltig i solen.....sakna att dom inte hade mer aktiveringsleksaker =/ 



Tigrarna, så himla fina men den orange han gick runt runt runt runt i samma mönster hela tiden....han va göra lös, samma där, mer aktiveringsleksaker skulle behövas när dom sitter instängda i en sånt ställe. Saknade svan också, han förlorade den för några år sedan


Vita tiger, vilken primadonna....hon va så fin, första gången jag ser dom live så att säga. Å de kvitta...man vet att dom är farliga men de är kissar....jag vill klappa och gosa. Tassarna är lika stort som mitt ansikte, ludna....so fluffy i can die =) Måste skaffa kiiiiiiiisse, å va jag sakna kisse....


Dom är vackra, riktigt vackra...




Denna va mindre och satt i en annan bur, undra om de kan va en av ungarna...


Kameler, dom låg i sin sand dyn och bara vilade sig men den bruna gjorde någe fränt med underläppen....den liksom fladdrade som när du ta en spruta hos tandläkaren och sedan ska prata....fladdrade i vinden =) 



Dom följde en med blicken än vart man gick, förmodligen nyfiken men vägra ställa sig upp....hahaha...förstår dom, vart lite varmt i solen :D 


Åsnor, man förstår varför folk säger tjurig som en åsna för denna verka inte helt vilja ge upp. Skötarna skulle städa och åsnan vägra vänta..han skulle bara in =) Märkte det också...fanns ingen svenska skötare alls ?!?! Alla prata..um...tyska eller vilket språk de nu va....




Han skulle bara ut, varför få jag en känsla han gjort detta mer än en gång....hade han tjurat på liiiite mer kan jag lova han skulle fått sig ut =) 


Cirkus tältet hade en massa uppblåsbara hoppborgar, lego, tågbana, karuseller och lite sittplatser så här fastna Leo i omgångar...




Kör bil va kul men den vita va så låååååångsam, han bytte till den blåa då höll han på köra på alla stället. Och genade i kurvor..va nästan så jag såg framför mig...hmmm....16...epa traktor....kurvor...gruvar mig!!!


Gunhild väntade medans vi kuta runt till en massa små åk saker, gick några 10-kronor =) 


Ekorren skulle han bara åka för han mena skulle han åka på en liten ekorre skulle den dö men rider man på sen stora så överlever den. Mjaaaa, jag kan ju hålla med hans resonemang =) 




Krokodilen va kul, han krocka med allt å alla....gjorde allt för att blöta ned mamma också =) Kul dom hade några små åkattraktioner också....



Mjaaaa, de va svårare än man tro att ta ett kort på Leo när han slår volter om å om igen, fördelen här man kan ramla ned utan att slå sig =) 


De kvittar om det är en uppblåsbar clown jag tycker fortfarande inte om clowner, Leo tyckte jag skulle komma nära...."HELL NO"...jag sett för många skräckfilmer det kan du glömma =) 

Kommit hem rätt sent så vart sen middag å sedan hoppa i säng, men kan säga vi är nöjda, fick stora tummen upp av Leo så de lär bli en annan djurpark nästa år =) Få vi se vad vi kan hitta på för fler bravader i år, än är juh inte sommaren slut så något mer ska vi allt göra =P

Hojt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar