Mat och Bak

Mat och Bak

torsdag 13 augusti 2020

Utflykt...

 Idag vart en utflykt till Gene fornby, då vi inte vart där förut så kan jag säga vi gick en aningen fel så de vart flertal kilometer meeeen de va inte fy skam de heller. Bra väder, fina vägar i skogen, massa blåbär, mycket att se och leka med =) Vill dit igen....



Lill gubben min hade riktigt kul i skogen, han hitta pinnar å stenar å massa andra alien saker (svamp å konstiga kottar). Spelade hockey med kottarna, small fint mot träden..hahaah..hrm.....


På vägen vi gick hittade vi en massa fina målade stenar, nu i efterhand vet vi det betyder "FÖLJ STENARNA" så kommer man rätt. Lätt att va efterklok vill jag påstå =) 


Prata om att göra en slangbella av pinnarna, han ville dessutom ta hem varenda sten och pinne han hittade så hade han fått göra det hade vi haft bilen full nu kan jag lova =) 
Det är han jag ska ha med mig när man ska finna pyssel saker för han fann de mest underliga sakerna....en lång, smal sten som ser ut som ett finger ?!?!?  


Svamp hittade vi också...i diverse olika storlekar och färger. Inget vi tog med hem precis men kul att hitta åt, jag är ingen....kantarell typ jag gilla champinjoner å då på burk..inte färska...fråga mig inte jag är werd jag vet =) 


Blåbär i massor hittade vi...gick runt å käka som en galning..nom nom nom....mer blå runt käften än i =) 


Varför är det varenda gång jag kommer in i skogen känner jag mig hemma, jag blir lugn, glad, avslappnad på ett helt annat sätt. Man känner sig som den gamla Kiwi, jag måste fara mer ofta till skogen ❤


Lite lingon fann vi också, inte allt för mycket men lite. Allt va inte moget än men de kommer...
Lingon är något jag skulle behöva...å hjortron...hum hum...kanske måste ut å plocka =) 


Utgrävningarna där det stått flertal hus, dom hittat en massa saker från den tiden. Bland annat pilar,saker som suttit på bälten, spännen från kläder och massa mer....


Drick paus, behövs en dag som denna. Inte så jätte varmt men HELT vindstilla i skogen kan jag lova....


Tillslut hittade vi husen..HAHAHAHA...hrm....ja, man kan juh säga vi fått vår motion idag =) 
Så intressant att se dom gamla husen, hur dom va uppbyggda..hur dom tänkte. Jag är så fascinerad av just hur dom förr levde, jag skulle aldrig kunna leva så MEN ....skulle gärna göra det nån månad bara för att få testa på, man får en helt annan tacksamhet för vad man har nu =)


Smedjan, fanns som inga lappar i husen men många saker visste man vad det va, vad man ha använt det till så idag fick jag va Leos lärare, gå och visa...beskriva, förklara....jag tro faan han hade mer kul idag här än han hade när han va i på lekparken. Kanske gilla han gamla saker som mamma också gör =) Fick såååån fin kommentar idag av en vän jag inte sett på länga, börja förklara om Gene fornby och va kul de va här...va jag tycker om just gamla saker....så kommer denna fina kommentar....

"Jahaaa, det förklarar varför du ha en förkärlek för äldre män då ?" 

AH men va faaaan ......hahahahahaha.....så för att jag gilla äldre forntida saker så gilla man äldre män, är det för dom är också reliker ?? =P




Hitta en massa saker man använder i smedjan och jag tror tusan vi testade alla =) Leo vart fascinerad och tyckte att vissa kan man använda för att mörda folk..........um..........vet inte om jag ska bli mörkrädd eller glad att han funderar på vad man kan använda dom till ......det där ä min son, om jag dör lite underligt så vet ni vem ni ska misstänka först  =) 


Blåsbäljan va kul å leka med =P



Dom va smart dom....he näver under träet så de inte ska komma i kontakten med jorden och ruttna. 


Lerväggar, Leo trodde inte på mig helt att det va lera så han va tvungen att känna. Även mossan på taket....FEJK sa han men när han fick känna....ansiktsuttrycket va obeskrivligt...snacka om att tappa hakan =) 


Husen inne är stora men öppningarna va faan inte stora.....jag fick nästan ducka ?!?!? Va dom så jävla kort eller va de för att inte .....vad...släppa ut så mycket värme....why....Men till och med jag kände mig lååååång här =P


Denna kan jag inte förklara...hade med mat att göra, ha det med att man färga garn att göra...eller...vad......förvirrad, tänk om man kunde få ha förklaringar på allt. Mena även jag är här för att lära juh =) 


Sovplatsen, eldstaden i mitten för att hålla värme och så längst inne ha vi tronen där hövdingen Leo sitter =) 


Kom å tänka på de...va de BARA hövdingen som satt där eller kärringa också ??? Mena sitsen är stor eller är hövdingen...kungen...STOR ARSLAD !!!! 


Stol av något sätt, om det är nån typ av tron eller ...vad de ha att göra med vet jag inte helt meeeen den som sitter där ha inte stor rumpa. Leo satt där å hans rumpa va stor nog för detta....


Sa det till Leo att här hade man djuren, han tyckte de va bättre att låsa in ungarna..HAHAHAHAHAH...hrm...vart ha du fått din humor från min unga son =)




Trä svamp, en stock va verkligen angripet...


Hade an exit skyltar på den tiden !??!  =P



Här gick jag bet....vad använde man denna till ?????


Leo stod och höll utkik efter monster man kunde skjuta, men de enda han hitta att skjuta va Gunhild =)



Det låg som sagt en HÖÖÖÖÖÖG med olika stenar efter stigen som man SKULLE följa vilket vi kom på senare.... va som kul att ha lite....lek...att hitta alla stenar =) 












Allt som allt va det en riiiiktigt bra dag med massa blåbär, skratt, svett och massa nytt vi sett. Både jag och Leo va sjukt nöjda...hit ska vi igen helt klart. Jag hann inte se allt jag ville se så...måste hit å peta på allt igen bara för att. Bäst att göra det innan dom kommer på att lägga ned allt ....
Man vet aldrig hur länge sånt här står kvar då dom snåla in på  allt nu för tiden =/ 

Kan säga efter en dusch vart man människa igen så nu käkat, kastat ut Leo så jag kan bara...slappna av....i några sekunder innan de kommer..MAAAAAMMMAAAAAA..han gjorde så, hon slog mig, han bet mig, dom gjorde det.....*suck*.....känns att man lever =) 


Puss!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar