Mat och Bak

Mat och Bak

tisdag 16 februari 2016

Alla Hjärtans dag mat och middag från igår :D

Vi funderade vad man skulle göra för mat när det är "Alla Hjärtans Dag", skulle vara kul att fira på något sätt då vi inte köper varandra något. Tänkte först man skulle köpa Pizza så jag skulle slippa göra mat men det är liksom inte personligt å de känns som de är ingen "Alla Hjärtans Dag"s mat =)

Alla lyxar på med något som dom verkligen kan göra och som är riktigt gött. Får gärna kosta lite mer, man firar liksom. Men jag tycker på ett vis om man älska någon kan man väl fira det vilken dag som helst. Älska inte pojkvännen mer bara för att det är en högtidsdag ?!?! =D

Det är som giftemål å jag, helt ok att andra gör det men jag tycker jag behöver inte ett papper och ring för att visa jag älska min man. Älska jag min man kan jag göra det utan någe papper eller ring.....ring skulle väl va för jag tycker det är snyggt men kan lika gärna ha ett snyggt halsband. Å jag tro inte den stora gubben där uppe dömer mig annorlunda om man gifter sig eller inte...jag ä lika knäpp i hans ögon som vanligt =)

Värsta ursäkten hörde jag för nått år sedan när en bekant gifte sig för han skulle känna sig trygg, säker......säker !?!??!?!.....hur kan man va mer säker bara för man gifter sig, kan ändå lämna han lika snabbt bara att det tar ett tag innan man får det på papper.... blir förvirrad på folk ibland!!
Men nog om det, de va " Alla Hjärtans Dag" så det blev massa götta här hemma....




Fläskkarre marinerad i ett dygn.

olivolja
matolja
oystersause
soja
sweet chili sås
tabasko
kalvfond
paprika pulver
oregano
vitlök och örter

Marinera ett dygn, stek på hög värme bara 1 minut per sida. Lägg i en ugnsform och in i ugn på 225 grader i 10-15 minuter.





Ugnsbakad potatis och morötter.

morötter
potatis
olivolja
flingsalt
paprika pulver
svartpeppar
timjan

Skala och klyfta potatisen och lägg i en form, vänd över kryddor och olivolja. Gucka runt med händerna och in i ugn på 225 grader i 45-50 minuter....testa med provsticka.




Rödvinsås (Leif Mannerströms)

3 dl Hemlagad kalvfond
3 dl rödvin
2 st hackad charlottenlök
1 st lagerblad
timjan (kvist)
salt/peppar
1 msk rödvinsvinäger
1 msk smör


  • Häll upp rödvin och tillsätt schalottenlök, lagerblad, timjan och peppar. 
  • Rödvinssåsen får reduceras tills den börjar tjockna, då tillsätts kalvfond och kokas ihop ytterligare. (Koncentrerad fond på flaska kan användas om den späds enligt anvisningar på förpackningen till 3dl buljong)
  • Smaka av! Om syran behöver höjas så tillsätt en liten skvätt vinäger. När såsen fått rätt smak och tjocklek så tillsätts några klickar smör. Sila av såsen. Servera!!

Ädelostsås

margarin
mjöl
grädde
mjölk
vitpeppar
salt
Kvibille Ädelost 36%

Gör en bottenredning på en vanlig vit sås, när såsen börja koka lite lätt vänd i osten i smulor och bara rör om hela tiden tills osten smält. Så underbart god och passa allt från kött, fisk, kyckling....mmmm.....



Blåbärspaj
Äppelpaj
Kladdkaka
Marsansås /grädde / glass

Helt tokig i äppelpaj när det är smulpaj så den kan man säga är nästan borta nu, blåbärspajen är helt borta så nu äre bara att kladda lite i kladd kakan =) Vi va varken hungrig igår eller i söndags .....konstigt va =P



Ugnsfalu, hemgjort mos och ärtor/majs

potatis
mjölk
grädde
aromat
margarin

Gör vanligt potatis mos men blanda i både grädde, margarin och aromat, krämigare och fylligare mos får man leta efter. Även Leo gillade moset, vart mer en en slev in skopad :D

falukorv
senap
tomatpuré
bostongurka
fetaost
ost
tandpetare

Skiva falukorven i skivor, bred ut senap på en sida, lägg på bostongurka, en bit fetaost, bred tomatpuré på en annan korvskiva och lägg den ovanpå så du bygger en dagobertmacka. Skiva en ost skiva och vik den trippel, lägg den på korven och stick en tandpetare genom allt så det håller sig stående. 

In i ugn på 225 grader i 30-40 minuter =)

Så lite majs å ärtor till de gör det helt underbart :D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar