Mat och Bak

Mat och Bak

söndag 28 februari 2016

3 burgare från hamburge veckan och resa till IKEA....

Ha helt fastnat i The Sims 2 å bygga huset och starta företag så jag ha helt glömt bort att lägga ut på bloggen så jag uppdatera nu lite. Hamburge veckan är klar och det vart varierat måste jag säga. 
De enda som ha vart den samma hela veckan är att det är hamburgebröd (fast olika sorter) och stripps så Leo käka lite också. 


Kyckling burgare

kycklingfiléer
mango chutney
majonäs
fetaost
hamburge bröd
stripps
ketchup
sallad
tomat

marinad:
olivolja
soja
matolja
oyster sås
sweet chili sås
kantarell fond
paprika pulver
curry
vitlök pressad
timjan
oregano
tabasco
honung

Blanda marinaden, halvera kyckling så dom blir tunna filer och lägg i marinaden och låt marinera minst 6 timmar. Sedan stek i ugn på 225 grader 20 minuter. 
Blanda mango chutney och majonnäs och gör en dressing av de hela. Lägg på mango chutney dressingen på hamburge brödet och på med sallad,tomat, rödlök eller vad du nu vill ha och lägg på kyckling filerna.
Så himla gött =)


Kassler burgare

kassler
feta ost
senap dressing
bea
hamburge bröd
stripps
ketchup

Väldigt enkel, bara att skiva och steka kasslern. 
Göra senap dressingen precis på samma sätt som till fläsk burgaren. 
Bara att lägga ihop...bröd, senapsdressing, kasslern, fetaost och bon apetit =)


Pullad Gris burgare

Pullad gris
cole slaw sallad
röd lök
fetaost
stripps
ketchup

Vi köpte pullad gris från Tulip och det var riktigt gött, bara att göra i ugn och dra isär. Gör en coleslaw sallad och sedan lägg ihop allt på ett hamburge bröd, det vart riktigt gött men sakna någet. Vet inte helt vad det va jag saknade men de va de där lilla krunchet tro jag. Men en burgare, en kassler, en kyckling dom är lite att tugga i min allt på denna burgare är som "trasigt". Kommer göra denna nån fler gång men då måste jag hitta någe mer att ha på......

Var på IKEA i Umeå igår med Kicki, Peter och Scott, Alicia, Leo, Pelle, Suss och Nicklas fick fara på Baazinga istället. De va riktigt kul och jag hitta mycke att sätta tänderna i men jag hade min lista och höll mig till den...*klapp på axeln*....
IKEA öppnade nu i Umeå i fredags men vi for som sagt igår, trodde det skulle va mer folk än va det kändes som. Vi va där redan på morgonen och testade fiket och det va rätt bra, å sedan gjorde man hela IKEA, de började komma mera folk allt efter dagen gick så när vi kom till kassan vid 14 ungefär så vart det fort kö efter oss. Trodde man skulle få stå i kö kanske 2 timmar men jag tro det gick på kanske 40 minuter. Skuffen vart full, hade tre vagnar med oss med saker.....Kicki satt som intryckt i mitten bredvid Scott =)

Detta vart några av dom sakerna jag köpte....


Leo fick äntligen en egen stol till köket han kan klättra upp på å sätta sig....
Färggranna galgar till Leos kläder...
Köpte olika färger på lådorna som ska in i Leos kallax hyllor, vart rosa, gul, grön och blå.
Ny hushålls rulles hållare...

Ny godis skål =)


3 Kallax hyllor till Leos rum när det är klart...

Ny badmatta till Leo då hans faller i bitar, fick tag i sista exemplaret =)
Nya handtag för att ha i köket, ska sätta lite färg på dom vita skåps luckorna. 

Vart lite fler saker också men orka inte lägga upp allt, men större delen va till Leo....han ä dyr i drift den där =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar