Mat och Bak

Mat och Bak

söndag 6 december 2020

2:dra Advent

 

Söndag och redan 2.dra advent, vet många där ute börja känna lite smått panik speciellt när det är en rådande pandemi så många kan inte göra allt det där som man vill, bruka göra. Känner själv hur handikappad man är och hur oron ligger på max nivå konstant.
Jag är i karantän vilket gör jag kan inte helt plötsligt bara sticka ned på affären å handla småsaker för man ha slut eller behöver för något. Ska man beställa hem ta det några dagar för dom att köra ut å vännerna...ja....dom ha de dom gör. Så handikappad är ett fint jävla ord för vad man känner sig, omyndigförklarad...." tyvärr du är för ung eller allmänt inte ha alla tomtar på loftet så tyvärr får du inte gå ut" .... känns lite som nån tagit ens frihet från en.
Vist man dör inte av att va i karantän, jag lever...andas....men de känns ändå underligt när man är vuxen kvinna men ska måsta be om hjälp. Jag avundas alla som är där ute, som kan va ute....kan lova att bara "skita" i det hela å gå ut....se väl om jag överlever eller inte, de är smått jäkla lockande...

ANDAS!!!

Haft en skitvecka, eller jag skulle inte kalla det skitvecka för de innebär du KAN SKITA...jag ha haft tvärt om, FÖRSTOPPNINGS vecka...hahaha...ja de är lika knäppt som de låter. Men min mage hade ballat ut så jag va förstoppad tre dar, sjuk jävla smärta, feber, kunde inte sova och ännu värre va det att gå eller stå. 
Jag kan klaga på min mage att man bor på toan men då kommer i alla fall något ut, kan säga när proppen försvann i torsdags så BODDE jag verkligen på dass. Bråkar magen mår inget annat bra de ska gudarna veta....antar min mage bråkar för jag toppar min ångest och oro nivå =/ 
Mår inte skallen bra mår inte magen bra å vise versa....

Så de är inte fråns nu jag fått börja baka igen...yaaaaay.....
Fredag och lördag ha jag bakat så jag fått några fler saker gjorda, idag ska jag färdigställa vissa saker som bountybollarna och toscarutorna....






Snickerskakor om nom nom så himla goda dom vart =) Man kan säga att i botten är det en typ av kladdkaka, på det dumle bitar, sedan jordnötter i choklad. Asså, jag tänkte först den här kommer bli så söt jag kommer "kvärn å" men.....den  vart faktiskt inte det. De salta jordnötterna stabiliserade det hela lite mera. Vet inte precis om det är en "julig kaka" men den är då himla god att äta =) Ska juh va en massa sött på julbordet så why not =) 


Nutellarutor - kakan va lite kul att baka för du ska verkligen kladda ned den i formen, hade vart perfekt att göra den med Leo. Sedan är jag inte överförtjust med nötter som ska ha skalet på men tänkte det är första gången jag gör kakan så jag få testa som dom vill man ska göra. Kakan är.....mja, för alla ni som älska Nutella lär detta va UUUUUNDERBAR kaka men för mig som inte gilla nutella alls så tog jag en tugga och konstaterade....HELL NO =) Men tänkte det att vi alla ha olika smaker så jag ha säkert några vänner som kan "offra sig" för den kakan =) Ibland måste man baka sånt man inte gilla...bara för att göra något nytt/annorlunda å ja....nu kan jag checka av det denna vecka ..hahaha....

Rosta hasselnötter, det är det jag vill göra med just hasselnötter...så man får bort skalet av dom. Det blir så mycket godare smak på nöten...nom nom.....
Dessa nötter ska i en annan kaka som jag ännu inte gjort, man kan säga jag förbereder lite....
Jag rostar dom i ugnen....175 grader, 10-12 minuter och skakar om dom var 4 minut så dom inte bränns. Sedan upp i en sil, ställ i vasken och sedan ta jag två ugnshandskar å bara gnuggar dom tills allt försvinner. Vet många använder kökshandduk och gnuggar men jag tycker det går bäst så här =) 


Mitt kvälls nöjje, skålla å skala mandel....detta va knappt hälften, det är sjukt tråkigt göra men de är värt det. Koka upp vatten, häll i mandeln och låt koka max 1 minut sedan bara spola av så dom kallna åååååå poppa dom =) Va beredd att dom kan flyga :P 




Toscarutor - Dessa gjorde jag förra året också, så himla goda man kan inte sluta äta dom. Man ska kavla ut degen men jag SVÄR varje gång jag gör det så jag TRYCKER ut min och det går då hur bra som helst =) Sedan göra en vanlig Toscasmet, vänd över och in i ugn igen. När den kallnat lita kapar jag upp den direkt, innan Toscan stelnat. Nu idag ska det ringlas över lite god choklad på den sedan är den klar =) Den är som mör, men seg, söt men ändå inte för söt.....god helt enkelt =) 


Bountybollar - en klassiker jag nästan gör varje jul, lite kladdig att göra men dom är så god dom är värd att göra. Man gör en blandning av sirap, smör, florsocker, salt, grädde och låt koka 8 minuter tills den liksom bli lite seg. Sedan i med massa kokos, låt de kallna lite, knåda ihop små bollar för du kan inte rulla dom. In i frysen och sedan doppa i choklad, den delen ska jag göra idag ha jag tänkt...passa bra att hålla på med choklad på 2.dra advent, passande liksom  =) Kommer lägga ut bild nästa inlägg då dom är klara....fundera om man skulle ringla lite vit choklad över..hum hum....

Kan erkänna jag käkade just en Toscaruta...nom nom, kan äta den utan choklad, funka bra det med =) Men nu dags att göra nån nytta, smälta choklad.....slå in en julklapp....försöka slappna av och dricka en massa =) Hoppas ni alla ha en riktigt bra 2.dra advent och att ni också....ANDAS!...

Glad 2.dra Advent till er alla ❤

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar