Mat och Bak

Mat och Bak

fredag 10 augusti 2018

Kunde inte hålla mig längre....


Ingredienser 
1 tim & 10 min 
100 g smör eller margarin 
2 ägg 2½ dl strö- eller farinsocker 
1½ dl filmjölk eller gräddfil 
1 påse pepparkakskryddor 
1½ tsk bakpulver 
3 1/4 dl Kungsörnen Kärnvetemjöl

Så här tillagar du receptet 
1. Värm ugnen till 175ºC. Smöra och bröa en form (ca 1½ liter). (Bröa betyder att du häller ströbröd i den smorda formen och sedan skakar ur de smulor som inte fastnar i smöret.) 

2. Smält matfettet och låt det svalna något. Vispa ägg och socker pösigt i en bunke. Tillsätt smör, filmjölk och pepparkakskryddor. Blanda mjöl och bakpulver i en skål och rör försiktigt ner det i smeten. Häll smeten i formen. 

3. Grädda i nedre delen av ugnen, 40 - 45 minuter. Låt kakan stå kvar någon minut i formen innan du stjälper upp den. 

--------------------------------------------

Jag bara gatt göra en mjuk pepparkaka =) jag ha hållit på med så många julpyssel nu och är med i några jul sidor på Facebook å alla prata om mjuk pepparkaka å lussekatter å julmust å tamme faan allt så nu vare kört, jag gav efter för frestelsen. Så himla synd man inte känner doften men den smakar gudomligt i alla fall :D

Så kul också för då jag har tagit ut kakan ur ugnen, låter den svalna lite innan jag vänder på den. Skär jag upp två bitar, en till mig å en till Leo....Leo grabbar tag i kakan å smakar... "mmmmm, gott mamma"  Ja men va bra tänkte jag han gilla den, så frågar jag..."Vill du ha den Leo" varav Leo svara snabbt med bestämt röst.. "Nä mamma, den va inte så god" AH MEN SKIT UNGE!  =) 


Man kan inte säga annat än ett barn är brutalt ärlig, sedan hur man tar det är upp till en själv. Jag säger att han va bara mätt...va....vist vare så =) 

Nä, en tugga till...önska man hade lite julmust :D 


Puss!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar