Mat och Bak

Mat och Bak

fredag 1 december 2017

Ledig vecka = baknings vecka....

Idag kom Leo hem till mamma igen, så nu till veckan kommer jag inte hinna baka liiiiiika mycket men något ska jag allt hinna med. Men nu veckan som vart....uj va jag plöjt genom kakor efter kakor så snart är min frys fuuuuuull =)
Kan inte ens beskriva känslan när man fått tillbaka suget av att baka, jag är på ett barn på julafton och bara baka baka baka å sen kommer man å tänka på....hmmm...vem ska äta detta och hur ska jag få plats med allt i frysen !?!? Tur man ha goa vänner som kan käka en kaka eller två ;)  



Myst ha inte vart lika impad att matte tagit över köket, massa musik och så kuta hon runt runt runt så risken att man ska bli kliven på är stor. Hon stack in skallen, kolla om jag stod och bakade sedan backa hon sakta ut igen...hahahaha.....


En klar favvis för mig är Brysselkex, dom är syndigt goda och smälter som sockervadd i munnen när dom är nygräddade. Sedan blir dom liiiite hårdare men dom är fortfarande goda =)


Så här kan de se ut när jag håller på baka, de är mer kaos än något och jag ha tagit över varenda yta i köket :D


Mjuksega kolagrottor, det är första gången jag gör dessa men dom va riktigt goda. Dom är spröda som barnkakor men då i mitten kommer en seg dumle kola smak...nom nom nom =)


Kalaskakor med chokladkola, första gången jag gör dessa också å dom va de något mer pyssel med. Själva kakan helt klart lätt men sedan ska du klicka ut en seeeeeeeg kola mitt på dom kalla kakorna....jojo....de va faan lättare sagt än gjort då skedarna jag använde för att få ut kolan gjorde att kolan liksom fastnade så man byggde mer på skedarna än på kakorna. Kola stelna så fort direkt den kommer i kontakt med något kallare....suck...men efter en miljon om och men så fick jag dom klara än om nu inte alla vart så vackra =)


Mjölkchokladkola med kokos och pekan, underbara godsaker jag kan gå runt och små tugga på =)


Kokosmums, mjuka, fluffiga, lite sega men ack så förföriskt goda. Ha man ätit en vill man ha fler =)


Advents ljusen ha pyntats och satts på plats så nu kan första advent komma =) Apelsinerna lukta så otroligt gott också än fast dom är torkade...


Leos nya julgrans kula/gubbe....tomten i spindelmannen dräkt =)


Å jag hittade denna söta uggla och tomte mor här nedan...



Myst ha hittat sin favvis plats, under granen bredvid elementet. Varmt skönt och mjukt dock vart hon lite sur jag börja lägga julklapparna där så hon TRYCKTE ut julklapparna för att få plats....ja så länge hon inte käka upp snören är jag glad =)

Nu ha Leo somna efter han lekt med sin 1. december julklapp om å om å om igen så nu sätter mamma ned arslet vid datorn och spelar lite wow =)

Hojt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar