Mat och Bak

Mat och Bak

tisdag 17 november 2020

Vår julskinka ha rymt....

Ja man skulle juh nästan kunna tro att det va så med tanke på att detta är min 2.dra julskinka för i år...eller vänta...äre tredje !??!?! Nu vart jag tusan osäker...hum hum.....
Julskinka går lika fort här som en godis påse hos andra, man kan göra så mycket med den så det blir som aldrig något som ska snöras av den även min son tuggar den som att de vore godis =) 

Då man äter så pass många per år så hinner man testa med olika typer av griljeringar också, denna med ströbröd, sirap, ägg, starkt grovkornig skåns senap, krossad kryddnejlika och lite chili....not bad, annorlunda smak men de va som gott ändå. Inte den bästa men klart värt där i toppen....


Vart lite hemkunskap idag, Leo får baka chokladbollar...han ha mätat, knådat och fixat allt själv så det enda jag gör är att övervaka. Får läsa recepten själv också så man tränar på svenskan samtidigt. 
Jo, de enda jag gjorde va kaffet då det va så varmt....annars klarar han sig själv =) 



Det vart olika storlekar kan jag lova, vissa stora så dom skulle kunna mätta en barbie docka men vissa vart så stor att jag skulle bara orka halva =) Sedan när han tvättade händerna i handfatet så kollade jag inte han...jag bara såg han va ren, bra...tänkte inte mer på det. FRÅNS jag ska hoppa in i duschen och märker att hela handfatet är....bajs brunt och min vita handduk inte längre än vit......ybersuck!


Medans han bakar ska inte jag va sämre, Leo hade beställt fler av havredrömmar så det va bara för mig att baka och satan i gatan så god dom vart. Jag han bara ta ut en plåt ur ugnen, dom kallna lite å sedan försvann dom en efter en....10 kakor råkar bara försvinna och jag ha ingen aning vart :P Tydligen fick dom godkänt.....tydligen...hahahaha....


Vi haft en massa skoj idag med både matte, hemkunskap, engelska, svenska, bus och lek, och massa olika lekar från logopeden...varav hans fina....hög med saker UNDER köksbordet =) 


Stolt liten man kan själv =) Har smakat en nu efter maten å kan säga dom va yppligt goda =) 


Kreativitet saknas inte hos Leo, jag sa åt han vi måste pyssla med något. Men vi måste göra något som vi kan använda, det ska inte bara hänga på väggen utan man måste kunna använda det också. Han tänkte ett tag innan han kom på han skulle göra pärlplatta, så när han va klar fråga jag vad det va? (jag hade väntat mig han skulle säga en pokemon boll eller dyligt) Mamma, de får du se när den är klar! Okej, så jag strök den och så när den kallna kolla han på mig....
Kolla....kolla....underlägg för min mugg! å så skiner han upp som en sol....
De hade jag inte ens en tanke på att han viste vad det va, det är som inget jag använder så =) Men kul, det va juh något man använde så plus poäng till han ;) 

Nu är det något som är rätt så död från dagens bravader så blir en dusch och en saga sedan lär han somna....riktigt bra dag idag måste jag säga. Få se vad vi hittar på imorrn då, vi ska smälta choklad och baka lite..han mäta, rullar så ta jag hand om det som är varmt och vasst =) 

Ta hand om er alla där ute och va försiktiga ❤

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar