Mat och Bak

Mat och Bak

torsdag 12 november 2020

Julbaket ha börjat...

 Fått förfrågningar om inte julbaket ha börjat än, tro jag ha lite vänner som börja känna sig kak sugna =) Men visst ha jag börjat, bara att jag inte lagt ut några bilder än ;)  Började i måndags med tre väl bekanta sorter bara för att komma in i gängorna igen, har som varierat bakningen och psyk varannan dag. 

Nu idag va sista dagen på psyk och jag har fått diagnoserna Autism och ADHD, diskutera lite hur vi ska gå vidare då hon jag hade ska flytta så jag kan inte fortsätta med henne.
Jag ha remisser till olika ställen, olika träffar för vi som ha just Autism och ADHD för att lära oss lite extra om det och hur vi ska kunna tackla det hela....sedan så ska dom diskutera hur dom ska göra med resten, det är en massa saker inblandade i det hela med nya mediciner som ska in och måste få någon ny typ av kontakt.
Om det blir någon på psyk jag ska få träffa eller om det blir på något annat ställe som wemer eller..ja...de är olika saker upptagna. Så just nu vet jag BUPKISS!!!! Med andra ord jag vet inte ett skit, hoppas bara till gudarna man inte ska behöva vänta ÅR som det är befarat =( Psyk är så underbemannade här i Övik det är skamligt =(
Gilla inte heller att vänta då jag vet att man ramlar lätt mellan stolarna....

Så ha jag inte vart hos psyk ha jag bakat, det liksom vart win win.....min hjärna mår bra av det hela och det känns. Visst man är döööööd, skallen känns som den krockat med en långtradare men ändå...är man glad å tillfreds på något sätt =) 


Drömmar, hederliga klassiska spröda drömmar som smälter i munnen. Det är oftast dom jag bakar först varje år, dom är enkla att göra och man kan nästan aldrig misslyckas med dom. Och jag kan säga dom vart HELT PERFEKT...de satte ribban högt.....dömd att misslyckas med något annat då =) 


Sirapssnittar vart nummer två, speciellt då jag vet att Pelle gilla dom så mycket...det är hans favvis. Dock gick dessa åt på olika sätt, min frys åt några å jag å gav bort så jag få imorrn göra en hög till så han ha något att knapra på i helgen =) 



Brysselkex, nom nom nom så underbart goda dom är. Här ha vi Leos favvis så jag få se till att spara några uppe så han få käka. Svor lite när jag gjorde dom för dom ville inte HELT bli som jag ville...men goda är dom ändå =) Dom här tre första kakorna är dom som bruka gå mest av så jag börja med dom nu så kommer jag säkert få göra minst en omgång till närmare jul =)



Hemmagjord jordgubbssylt med lite bitar av jordgubbar kvar i  =)


Barnkakor...min akilleshäl....jag gör dom SÅÅÅÅÅÅ ofta men jag får dom 1 gång av 100 snygga. Så självfallet denna gång ser dom ut som SKRÄP.....dom är super duper goda men se icke så vackra ut. Jag ville använda min hemmagjorda jordgubbssylt men då dom ha lite bitar i sig ville sylten INTE LIGGA I HÅLET...gah...men man kan inte lyckas med allt va ?!?!?? =) 


Rosta kokos och valnötter är så ljuvligt gött, speciellt när man ska ha dom i det jag ska ha det till....

Mjölk Choklad kola med rostad kokos och nötter, segt, salt, sött...NOM NOM NOM.....


Doppa i lite choklad så blir det bara ännu godare, men inget för en diabetiker kan jag lova..hahahaha....jag åt en liten bit å fick socker chock =)


En av alla mina bak leksaker, den hjälper mig varje gång man ska ringla ut chokladen. Kom också på nu om jag byter tyll till den större kaaaanske jag kunde använt den till mina barn kakor å fått sylten I hålet..hum hum...värd att tänka på.....



Havredrömmar med sirap och choklad....dessa sega underbart goda kakor är helt klart min favvis. Jag misslyckades sååå med dom förra året, dom vart kompakta och inte alls så goda som jag vill ha dom men nu....nu.......jag tro jag redan slukat....6 stycken....OPS! hur gick de till ;) Jag som inte bruka äta mina egna kakor men kan lova dessa slinker ned utan att jag tänker på det :P 

Bara att frysa in och ta fram när man får främmande eller när jag ska ge bort flera lådor som jag gör varje år. I år ska till och med några av mina kakor ut och åka med postmord....få se om dom kommer fram alls och om dom gör det...OM DOM ÄR HEL!!!! =) 

Imorrn komma Leo så vi ska nog baka något i helgen, få se vad han får hjälpa mig med =) Han är duktig när han vill så....ska nog hitta på något kul.....kanske kan göra pepparkaksdeg...hum....undra om jag ha alla saker hemma, vet han ville baka pepparkakor med mamma så få se om vi ta oss an det. Men nu, ta en kaka...sätta mig i soffan, se skräck och fortsätta julpysslet =) 

Puss på er =) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar